Direktlänk till inlägg 3 december 2008

Fram med rödpennan...

Av Elna - 3 december 2008 17:05

Hittade detta nyss:


"vad komiskt, nu förra veckan när jag var sjuk satt jag och kolla igenom hela greveholm och pelle svanslös.. jag vart som ett litet barn igen, dem är så himla bra! fattar inte vad dem tänker med när dem gör julkalenderna nu förtiden, tycker någon att det är bra?"


Detta är ett fantastiskt exempel på vad jag menar med förra inlägget. Borde man inte göra något? Nåt drastiskt? Ringa flickebarnets föräldrar?

 
 
Lina

Lina

3 december 2008 17:18

Hah! En likasinnad!
Som av någon mystisk kraft i universum råkar jag slänga ett av mina getögon på rubriken "Fram med rödpennan..." just efter att ha lyft "Svenska Skrivregler" till skyarna som en våt dröm för alla oss språkpoliser. Jag är på din sida, helt klart. Ha det gott!

http://cassiopeja.bloggagratis.se

 
Lina

Lina

3 december 2008 17:21

Dessutom bör väl även "det" i sista meningen ifrågasättas?

http://cassiopeja.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elna

3 december 2008 19:13

Visste väl att jag inte var ensam! Jo jag funderade på "det" också, men om författarinnan syftar till julkalendrarnas försämring som ett fenomen funkar det med "det". :)

 
Lina

Lina

4 december 2008 11:05

Aah, ja, det stämmer nog. Även om det fortfarande inte är helt godkänt i mitt huvud att då formulera sig på det sättet...men det är nog snarare den estetiska språkpolisen i mig som talar än den korrekta ;)

http://cassiopeja.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elna - 19 april 2009 12:56

Glad Påsk i efterskott!   Jag ids inte riktigt skriva blogg längre. Det var liksom mest ett tidsfördriv för mig under tiden jag var i Don Lon. Skrivarinspirationen dog ut totalt när jag kom hem. Sen var det ju så att jag inte hade så mycket annat at...

Av Elna - 26 december 2008 14:10

Nu har jag varit i min sommarby och firat jul med halva tjocka släkten! Det var jättemysigt, fast lika stressigt som alltid trots att alla önskat sig en lugn jul. Det blir så med min släkt. Alltid panik, särskilt när maten ska fram och under julklapp...

Av Elna - 20 december 2008 13:44

Igår kläckte pojkvännen en briljant julklappsidé. Hans kära far har ett fantastiskt intressant vokabulär, som en gamle skribent han är, och det inte utan att min pojkvän och hans syster lagt märke till det. De har alltså suttit och skrivit ner alla f...

Av Elna - 14 december 2008 19:06

Ååå så skönt det är. Äntligen hemma för gott. Slippa gå och lägga sig ensam om kvällarna. Träffa alla man saknat. Slippa prata engelska. Kunna diska sin disk med riktigt diskmedel och riktig diskborste. Sitta i en ordentlig soffa. Surfa med snabbt in...

Av Elna - 13 december 2008 13:22

Om tjugo minuter ska jag börja göra mig iordning, gå på toa en sista gång, packa på mig väskorna, och vandra till busshållplatsen i ösregn. Just nu är mitt rum en opersonlig håla med en massa väskor. Tjejen som ska bo här efter mig har varit här och ...

Presentation

Omröstning

Känner du mig?
 Ja
 Nej
 Bara via Fummel

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards